vrijdag 23 april 2010

49 - Sant Jordi of geef eens een boek



Een vriend van me is getrouwd met een Spaanse vrouw (tijdens een spectaculair tweedaags trouwfeest met een overvloed aan drank en eten, dit geheel terzijde). En dankzij die verbintenis kreeg 23 april plots een extra betekenis: Sant Jordi, de dag waarop je je vrienden en geliefden boeken geeft.
In wikipedia staat te lezen: "The main event is the exchange of gifts between sweethearts, loved ones and respected ones. Historically, men gave women roses, and women gave men a book to celebrate the occasion—"a rose for love and a book forever." In modern times, the mutual exchange of books is customary." 
Ik heb het nog nooit meegemaakt in Spanje, maar naar het schijnt staat de hele Rambla vol met boekstalletjes. 
Fanatieke boekenwurm die ik ben, klinkt dit me natuurlijk als muziek in de oren. Omdat ik het zo'n mooie traditie vind, start ik vandaag een virtuele versie van de boekendag. Wie hieronder het eerst een gil geeft, krijgt een boek van mij. En helemaal mooi is het natuurlijk als jullie zelf ook een boek geven aan iemand. Tegen volgend jaar vraag ik subsidie aan bij Stichting Lezen voor dit nieuwe leesbevorderingsinitiatief.

P.S. J maakte de foto en S was model van dienst.

3 opmerkingen:

  1. Oeoeoew, zou ik echt de eerste zijn?
    Superspannend!

    En wat een leuke traditie, we zouden het hier meer moeten inburgeren.
    Want boeken geven en krijgen, dat is toch bijzonder.

    Toffe foto ook!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. wat een goed idee!
    leuke reden om vanmiddag lekker een boekwinkel in te duiken, althans, als mijn kroost mee wil werken.. misschien een boekje voor hen uitzoeken

    BeantwoordenVerwijderen
  3. @ Sol: Doen! Hoe meer boeken hoe meer vreugd.
    @ Janina: Alleen een collega van me was je voor, maar diens reactie raakte verloren in het grote wereldwijde web. Dus beschouw jezelf als de winnaar. Stuur je me je postadres op liesbet punt vannyvel at gmail punt com? En vertel er meteen bij of je veel leest en wat je drie favoriete boeken zijn. Dan kan ik een gerichte keuze maken.

    BeantwoordenVerwijderen