zaterdag 4 september 2010

110 - Blijdschap is..


Ik was er hier al over begonnen. Als het je toen al een beetje een onnuttig blogje leek wegens te zweverig, mindful of gewoon simpelweg oninteressant, dan moet je nu snel stoppen met lezen.

Want ik wil een vervolg. Ingegeven door mijn aangeboren nieuwsgierigheid, denk ik, en door een gesprek laatst met J en S, op een terrasje in de zon (mmmhh), met versgeperst sap (mjamjam) en een rustig slapend piepklein babietje (oooohhh). Het ging over 'small talk' en hoe dat een beetje zinvol aan te pakken als je er toch niet onderuit kan. En dat is in mijn geval redelijk vaak. Al een tijd lang heb ik het dringende gevoel dat ik mijn smalltalkpartners een Belangrijke Vraag wil stellen. De vraag die zij en zij al eerder beantwoordden: Waar Wordt U Blij Van? Belangrijke vragen schrijf je namelijk met hoofdletters, en zo spreek je ze ook uit. Dat begrijpt u wel.

En eigenlijk wil ik dat dus ook vragen aan de vuilnisman, en aan de mevrouw achter de kassa van de Albert Heijn en aan het meisje dat gisteren tegenover me zat op de trein en nog wat later aan de docenten Nederlands bij me aan tafel. Maar Belangrijke Vragen horen van oudsher niet thuis in de small talk en dus had ik een beetje drempelvrees. Mijn aangeboren nieuwsgierigheid gaat soms hand in hand met onderdrukte verlegenheid, maar daar merk je weinig van als je me ontmoet, want tja, onderdrukt, he. Kunt u nog volgen? Het kwam erop neer dat ik mijn Vraag niet gesteld heb en dat ik nu een makkelijker slachtoffer gevonden heb. Wie? U. He? Ja, U. Daar stiekem achter dat computerscherm. U die dacht dat u hier rustig elke week even kon komen lezen zonder zelf iets te moeten doen. Niet dus. Ik stel u De Vraag. En allerliefst wil ik dat u mij het antwoord mailt, met een foto erbij en de toestemming het hier te publiceren. Ik ben benieuwd of ik u zover krijg om mee te doen.

Anders vraag ik het morgen toch maar aan de tramchauffeur of aan de jarige job die me uitnodigde voor taart of aan de Franse bakker met het heerlijke brood op zondagochtend of.. Wordt vervolgd.

P.S. Meneer Google leert mij dat er een online cursus bestaat voor small talk. Hahaha. En als je de basiscursus voltooid hebt, is er een vervolgcursus voor gevorderden. Hohoho. Gekker moet het niet worden..

5 opmerkingen:

  1. Waar ik blij van wordt? In het moment zijn. Er écht zijn en niet bezig met wat er was of wat er komen gaat. En dat is zooohooo moeilijk. Maar ik probeer het continu. En hard ook.

    Pff... Hoe maak ik daar nu een foto van? Wie het weet, mag het zeggen ;-) want je plan is er een uit duizenden!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Leuk idee! Ik ga eens hard nadenken wat voor foto ik je ga mailen, ik word namelijk blij van zoveel dingen... :o)
    U hoort nog van mij!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Leuk idee. Ik word blij van een tijdschrift lezen in de tuin in het zonnetje. En tegenwoordig word ik ook heel blij als ik kleine E s ochtends uit haar bedje haal en ze me stralend aankijkt! Foto's heb ik daar helaas niet van...

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Heb net je blog ontdekt en het bevalt me wel hier :) Leuke opdracht, zal er morgen eens over nadenken (en een fotootje maken) er zijn zoveel dingen waar ik blij van word...da's moeilijk kiezen!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Alle bijdragen zijn welkom. En FotograficaNA: het wordt tijd dat er foto's gemaakt worden van kleine E wanneer ze wakker wordt. Gewoon met je camera naar het bedje toegaan.

    BeantwoordenVerwijderen