donderdag 18 februari 2010

30 - Kinderkeukenschort


M heeft een houten keukenblok gekregen van haar meter. Oma kocht er potten en pannen bij. Ze was er erg blij mee en komt nu geregeld aanlopen met een lepel imaginaire soep die ik moet proeven.
Bij een keuken hoort natuurlijk een schort en dus ging ik aan de slag.
Stap 1: je koopt een leuke stof, bijpassende biaisband en een contrasterende stof. Ik scoorde de rode appeltjes bij Vermiljoen.


Stap 2: de voorbereiding. Je knipt een basisvorm voor een schort uit (of je mailt mij met de vraag om 'm op te sturen), knipt een rechthoek voor een zakje en strijkt de biaisband dubbel.


Eigenlijk heb ik nooit leren naaien. Ik doe maar wat met behulp van een stikmachine. Dat valt vooral op bij het zakje. Ik heb de randen gewoon omgestreken en enkel de bovenkant afgewerkt. Misschien gaat het rafelen in de toekomst, maar dan zal ik het jullie eerlijk vertellen.

 

Stap 3: Het zakje in het midden van de schort vaststikken en dan de biaisband aan de bovenkant, onderkant en zijkanten stikken.


Eerst even vastspelden gaat het makkelijkst. En aan de hoeken waar twee lagen over elkaar heen gaan, kan je bij de bovenste laag een knip maken waardoor het niet zo dik wordt. Je knipt een punt en vouwt het dan om. Dan ziet de afwerking er netter uit.


Satp 4: Vervolgens gebruik je een lang stuk om de neklus en armopeningen en ruglinten in een keer door te laten vloeien.



Ik ben blij met het resultaat. Morgen verplicht ik het kleine model tot een fotosessie (stap 5 :-).


En dan was er nog:
- een knapperige warme bagel bij Bagels & Beans op de Plaats,
- vriend J die me hielp om een nieuwe computer uit te zoeken,
- nieuwe wol van bij Woool en vriendelijk advies dat ik er gratis bij kreeg. Ik had namelijk al een hele tijd een breiraadsel dat nu opgelost is. Later meer hierover,
- een vrolijke M die met buurman P en buurmeisje D naar huis mocht rijden van de kinderopvang en dat duidelijk leuk vond.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten