donderdag 10 maart 2011

197 - Ooh, oh, Oranje


Wij doen mee! En we begonnen gisteren in stijl. Met mijn favoriete gerecht van de afgelopen (!) winter en natuurlijk deel ik het met u.

Gegrilde groenten met fêta (4 personen)

Nodig:
- 1 flespompoen of okaido
- 2 winterpenen
- 1 kleine knolselder
- 1 of 2 zoete aardappels
- 1 bosje lente-ui
- verse tijm
- 1 pakje fêta (Dodoni, mmh)
- 6 tenen knoflook
- peper
- olijfolie

Maak de pompoen, knolselder, winterpeen en aardappels schoon en snijd ze in blokjes of schijven. Giet wat olijfolie in een ovenschaal en gooi alle groenten erbij met 6 knoflooktenen. Deze laatste plet je (met het blad van een mes) in hun schil en leg je zo tussen de groenten.
Zet de schaal gedurende een half uur in een op 180 graden voorverwarmde oven (hete lucht). Kruiden met peper en (Guérande)zout. Voeg de verse tijm, de lente-ui in reepjes en de verbrokkelde fêta toe en zet de schaal nog tien minuten in de oven (gril).


Lekker met rijst, tarwe (Ébly) of pasta en een fris slaatje.

Tips:
. ik hou heel veel van knoflook. Je kan er natuurlijk minder of zelfs geen bijdoen.
. je kan willekeurig groenten vervangen, laten vallen of toevoegen. Pastinaak is ook een lekkere optie.
. als je geen lente-ui hebt, kan je ook een rode ui in dunne ringen toevoegen.
. als je niet van fêta houdt, kan je een andere kaas erover heen raspen.

P.S. Tja, ik woon nu eenmaal in Nederland. Dus ook mijn ovenschotels neigen wel eens vrolijk naar 's lands nationale kleur.

10 opmerkingen:

  1. Mmmmm, ziet er goed uit. En ja, ik doe ook mee. Veertig dagen zonder vlees (en alcohol en chocola of ander snoepgoed).

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat een goed inititief!
    Wij eten structureel vegetarisch, hoewel Wolf wel eens 'frikandeleuhh' eet. ;)
    Bewust bezig zijn is goed!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik doe al mee. Al jaren lang vind ik vlees niet lekker meer.....al eet ik een enkele keer wanneer ik er echt zin in heb een stukje bioLOGISCH-toch vlees...maar dat is zo'n 2 á 3 keer per jaar....verder veel konijnvoer!! hahahahaha

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Dat is ook een lekker recept.
    Over 40 dagen zonder vlees las ik ook al op een ander blog.
    Ik ben nu al benieuwd wat voor een recepten er de komende 40 dagen nog gepost gaan worden.
    Je gegrilde groente ga ik zeker uit proberen.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat een leuk initiatief zeg !!
    Heel mooi blogje heb je trouwens.

    Groetjes
    Eline DM*

    Ps: Altijd welkom om mijn blogje te komen bezoeken, en als je er dan toch bent, mag je altijd een reactie achterlaten.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Klinkt smakelijk!

    Ik sla een rondje over met die 40 dagen. Wij eten wel eens een dagje geen vlees, het is geen must, maar helemaal vleesloos zie ik niet zitten.

    Persoonlijk ben ik van mening dat in een volwaardig dieet van een opgroeiend kind, wel vlees hoort. Niet veel, maar wel regelmatig.

    Ik hoop niet dat ik meteen een hele discussie krijg? ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Mmm, wat klinkt dat heerlijk!
    Succes met de komende dagen, maar met dit soort lekkere recepten komt dat vast goed :-)
    Fijn weekend!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wat een heerlijk recept en wat een prachtig initiatief!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. @ Anki: Yep, geeft veel voldoening
    @ Zuster K: M krijgt vlees en (verantwoorde) vis en lekkere vega-burgers en .. Dus komt wel goed.
    @ Iedereen: zeker eens uitproberen. Lekker en snel klaar

    BeantwoordenVerwijderen