donderdag 30 september 2010

129 - Knolselderpuree


Knolselder. Een groente waarvan ik heel lang gedacht heb dat het niet meer goed zou komen tussen haar en mij. De oorzaak? Witte saus.
Bloemkool. Andijvie. Schorseneren. Ik vond het allemaal even verschrikkelijk als kind. Pas nu begint het patroon me te dagen. Mijn moeder maakte al deze groenten klaar met witte saus. De meest nietszeggende, smakeloze saus aller sauzen.*
Ondertussen ben ik heer en meester over eigen keuken. Bloemkool figureert het vaakst als personage in een curry, soep of bij noedels. Andijvie krijgt bij ons een hoofdrol in de stamppot/stoemp.
En de knolselder werd liefdevol omarmd door onderstaande snelklaar-optie.

Voor vier personen heb je nodig:


- een knolselder (ah ja, nogal wiedes)
- melk
- water
- peper, zout
- roomboter - in België ook bekend als "goeie boter"
- staafmixer of keukenrobot

Je schilt de knolselder en snijdt 'm in blokjes. Kookt 'm gaar in 2/3 water, 1/3 melk. Het kookvocht giet je af en bewaar je nog even.
De gekookte blokjes pureer je met een beetje kookvocht. Je kruidt af met peper en zout. Voegt zoveel kookvocht toe als je nodig hebt om een romige, smeuïge puree te maken. En .. je gooit een klontje boter erbij, laat het smelten en roert het door de puree.


Dit recept komt van vriend J, eeuwige steun en toeverlaat in keukenkwesties. Hij had me op het hart gedrukt roomboter te gebruiken, want dat maakt het af en lekker, verzekerde hij me. De oplettende lezer kan op de foto echter zien dat er een vlootje margarine staat. Ik had namelijk geen roomboter in huis en de supermarkt leek zoveel verder in de herfstregen. Met als resultaat dat ik uit eigen ervaring kan spreken wanneer ik jullie op mijn beurt op het hart druk: Roomboter! Geen magere of plantaardige vervangers. Een wereld van verschil.

*Ik heb geen zielige culinaire jeugd gehad, mijn moeder kon en kan ook heerlijk koken - alleen hoeft het voor mij dus niet met witte saus. Maar als ze nasi goreng maakt of waterzooi of visfondue of zarzuella .. MMmmmhhhh.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten