zondag 1 januari 2012

292 - Uw dagelijks brood


Hoog op mijn lijstje van Dingen Die Ik Wil Doen stond brood bakken.
Nu had ik haar al eens horen praten over een succesrecept dat zichzelf als het ware klaarmaakt.
En dat klopte.
Instant succes en als je er niet bij vertelt hoe simpel het was, zou niemand het raden.
Overheerlijk brood.
Trek je schort maar vast aan.

3 koppen bloem
1/2 tl gist (instant/poeder)
1,5 tl zout
1,5 kop water

Mengen. Minstens 12 uur laten staan. In een hete ovenpan gooien. Een half uur in de oven (260 graden) met deksel, een kwartier zonder en klaar.

Ik volgde het recept waarmee de hype begon: 

10 opmerkingen:

  1. 12 uur laten staan … dat is lang.
    Ik denk dat ik dat ook eens ga proberen.
    (Nu gebruiken we een broodmachine)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Samen met de meiden het filmpje bekeken en we hebben besloten dat wij dat ook wel kunnen. :)
    Het ziet er echt heerlijk uit!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. weet je wat?
    dat kan ik zelfs zonder schort
    (en alles in huis, wat een feestje!)
    THX

    BeantwoordenVerwijderen
  4. @KamielandOdille: ik gooi het 's avonds in een kom en 's ochtends in de oven. Dan merk je er niets van dat het lang is!
    @Aukje: doen!
    @ Fienke: ja, heerlijk, he, als je zelfs niet naar de winkel moet. Ik heb gisteren een versie gemaakt met gedroogde tomaten, olijven en provencaalse kruiden. Ook erg lekker.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ho ho! Heb jij dan ook zo'n zalige Le Creuset pot om dat broodje gebakken te krijgen?

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ah, de geur van zelfgebakken brood... Helemaal gepast bij het stormweer buiten! Ik botste vandaag trouwens toevallig op je schoonbroer. Die kwam checken of de Hanenbomen niet te erg lijden onder dit broodbakweer.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Nu de uurtjes aftellen ... nog nooit zo rap een deegje gemaakt ! Ik kijk al uit naar morgen als die knapperig uit de oven zal komen. Thanks for the tip !

    BeantwoordenVerwijderen
  8. @ ton bouton: de man is van alle markten thuis, dus ja, een prachtige grote Le Creuset
    @ Riet: wat is het toch een attente bomenverzorger
    @ zsazsazsu: En hoe werd het?

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ja, het brood is heerlijk. Het deeg in een hete pan mikken vind ik wel een beetje eng, maar verder is het heel eenvoudig. Ik ben vooral ook blij met de no knead focaccia!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Wauw, lijkt me super!
    Doe ik binnenkort zeker eens :D

    -www.mowdjo.com

    BeantwoordenVerwijderen