maandag 15 november 2010

159 - Ik sliep met een neurochirurg


Een fantastisch boek. Echt, dames. Hop. Klap die computer dicht (tenminste als het een laptop is) en rep je naar de bib of de boekenwinkel. Af en toe moeten we toch eens iets anders lezen dan elkaars zieleroerselen, naaisels en kinderbelevenissen.

De zieleroerselen van Henry Perowne bijvoorbeeld. In Zaterdag volg je een dag uit het leven van deze neurochirurg, met alles wat hij doet en denkt gedetailleerd maar allerminst saai beschreven.
's Ochtends heeft hij een unheimische* ontmoeting die de rest van het boek onder spanning zet tot .. Zij had me moeten waarschuwen. Toen ik las waar de briljant opgezette onderhuidse spanning heen leidde, kon ik een paar uur lang de slaap niet vatten.

Een paar citaten voor wie nog niet helemaal overtuigd is of voor wie net als ik van citaten houdt:

"When he thinks of sex, he thinks of her. These eyes, these breasts, this tongue, this welcome. Who else could love him so knowingly, with such warmth and teasing humour, or accumulate so rich a past with him? In one lifetime it wouldn't be possible to find another woman with whom he can learn to be so free, whom he can please with such abandon and expertise."

"[..] his free time is always fragmented, not only by errands and family obligations and sports, but by the restlessness that comes with these weekly islands of freedom."

"There are these rare moments when musicians together touch something sweeter than they've ever found before in rehearsals or performance, beyond the merely collaborative or technically proficient, when their expression becomes as easy and graceful as friendship or love. This is when they give us a glimpse of what we might be, of our best selves, and of an impossible world in which you give everything you have to others, but lose nothing of yourself."

"For the past two hours he's been in a dream of absorption that has dissolved all sense of time, and all awareness of the other parts of his life. Even his awareness of his own existence has vanished. He's been delivered into a pure present, free of the weight of the past or any anxieties about the future. In retrospect, though never at the time, it feels like profound happiness."

*Jaja, dit is een Nederlands woord. Kijk maar hier.

.

7 opmerkingen:

  1. dit ga ik onmiddelijk lezen. spanning trek ik absoluut niet (dan kan ik niet slapen) maar je lighthouse boek van Jeannette Winterson was zo'n goeie aanrader dat ik onmiddelijk al je andere aanraders op mijn nachtkastje leg!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Even weg van de wereld met een goed boek, nooit slecht. Ik hoor en zie dan niets soms tot verveling van mijn huisgenoten. Heb je mijn mailtje ontvangen.
    Groetjes Marina

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Super...ik onthoud hem voor in de vakantie...of zet hem op mijn verlangslijstje voor kerst.
    Ik ben momenteel (ja, nog altijd...maar bijna klaar) met 'De weg'...ook heel meeslepend!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Als ik nog eens tijd heb om te lezen...
    Fijne tip!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Oeps Liesbet, had ik je niet verteld dat je het einde niet in je bed 's avonds mag lezen? :)
    Heel fijn dat je zo genoten hebt. Ik lees sinds de nieuwste Nicole Krauss (uit in 4 dagen - zucht) enkel nog kranten... nog even herkauwen voor ik in een nieuw boek duik. Eens zien wat er op je lijstje staat...

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Had "Amsterdam" al gelezen, dus wist ik al dat McEwan "top-notch" is. Intussen lees ik ook "Saturday", en het is inderdaad moeilijk om het boek terzijde te leggen. Meesterlijk! Niets verklappen van de ontknoping, meid!

    BeantwoordenVerwijderen